Anbefalinger til fødevareindustrien: Hvordan vi får flere alternative proteiner på menuen
Alternative proteiner såsom plante-, insekt- eller svampebaserede proteiner er stadig nicheprodukter. Der er behov for en større indsats for at 'mainstreame' denne kategori, så flere forbrugere får alternative proteiner på menuen.
Som en del af det EU-finansierede projekt LIKE-A-PRO, er der gennemført en række undersøgelser med det formål at forstå de drivkræfter og barrierer, der er forbundet med overgangen til fødevarer baseret på alternative proteinkilder. Her har fokus især været på forbrugeraccept af produkter baseret på alternative proteiner.
Igennem undersøgelserne er der blevet identificeret en række faktorer, der påvirker forbrugeraccepten af alternative proteiner. Heriblandt spiller tilgængelighed og adgang til produkterne i forskellige fødevaremiljøer en central rolle. Faktorer som effektiv markedsføring, kommunikation, attraktive priser samt forbrugernes evne til at erstatte og tilberede retter med alternative ingredienser har også meget at sige.
Desuden kan opfattelser være afgørende faktorer. Positivt opfattede næringsværdier, sundhedsfordele, en gunstig miljøpåvirkning, god smag og tekstur samt positive kulturelle eller sociale normer er vigtige elementer.
Mærkning af fødevarer har også vist sig at have en positiv effekt, da det kan øge forbrugernes tillid til produkterne. Disse faktorer kan både fungere som drivkræfter eller barrierer.
Konkrete anbefalinger til fødevareindustrien
På baggrund af de indsamlede indsigter er der blevet udarbejdet nogle anbefalinger til fødevareindustrien om, hvordan man kan fremme og mainstreame forbruget og dermed produktionen af alternative proteiner.
- Investering i smag og tekstur: Smagsoplevelser, der matcher traditionelle proteiner, kan forbedre accepten. Fokuser på udvikling af produkter med en balanceret næringsprofil og lavere forarbejdningsgrad.
- Bæredygtige produktionsmetoder: Prioriter miljømæssigt bæredygtige metoder i både råvarevalg og produktionsprocesser. Reducer brugen af kemikalier og intensive forarbejdningsteknikker for at bevare næringsværdien.
- Kommunikation og branding: Udvikl innovative markedsføringsstrategier, der fremhæver fordelene ved alternative proteiner, som f.eks. bæredygtighed, sundhed og spændende madoplevelser. Brug sprog, der appellerer til forbrugernes værdier, følelser og behov.
- Øget forbrugertillid: Brug fødevaremærkning og certificering som redskaber til at styrke forbrugernes tillid og sikre gennemsigtighed. Sørg for mærkning, der informerer om ingredienser, produktionsmetoder og næringsindhold. Implementer en sporbarhedsløsning i forsyningskæden og kommuniker tydeligt om dette for at styrke forbrugernes tillid til produkterne.
- Strategisk placering: Sikr synlighed og tilgængelighed af alternative proteiner i supermarkeder og dagligvarebutikker ved at integrere dem i relevante kategorier som kød- eller mejerierstatninger for at lette forbrugernes navigation.
- Kapacitetsopbygning: Giv forbrugerne værktøjer til at integrere alternative proteiner i deres dagligdag gennem opskrifter, workshops og smagsprøver i butikker og restauranter.
Læs hele den fokuserede rapport Acceptance of Alternative Proteins Among European Consumers. Industry Brief for at få yderligere information om anbefalingerne samt drivkræfter og barrierer, der er forbundet med overgangen til fødevarer baseret på alternative proteinkilder.
Vil du vide mere?
Britt Sandvad
Vores +400 medlemmer styrker innovationen inden for fødevarer og bioressourcer
Food & Bio Cluster Denmark hjælper virksomheder med at accelerere innovation og bæredygtig udvikling.
Det gør vi gennem inspiration, netværk, samarbejder og forretningsudvikling i partnerskab med fx vidensinstitutioner, investorer og offentlige myndigheder.
Skal du også være med?
Flere nyheder fra Food & Bio Cluster Denmark
Projekter
Se hvilke danske og internationale projekter, klyngen deltager i.
Netværk
Vi samler deltagere i faglige netværk, hvor vi deler viden og erfaringer om fødevarer og bioressourcer.
Kontakt
Vi står altid klar til at hjælpe dig med konkrete spørgsmål. Hvis ikke vi selv kan svare, ved vi helt sikkert, hvem der kan.