Rapport
Forbrugerundersøgelse: Plantebaserede produkter
Teknologisk Institut har på vegne af Food & Bio Cluster Denmark gennemført en online undersøgelse, hvor man har spurgt 498 forbrugere om deres præferencer i forhold til plantebaserede fødevarer. Maja Krogsøe Skou fra Teknologisk Institut præsenterer her resultaterne i videoen her.
Undersøgelsen er lavet for at give fødevareproducenter ny indsigt i forbrugernes præferencer i forhold til forventinger og opfattelse af plantebaserede produkter, når det kommer til smag, råvarer og forarbejdning.
Undersøgelsen blev præsenteret på et arrangement om plantebaserede fødevarer, som blev afholdt i samarbejde med Food Innovation House den 14. juni 2022 i Vejle.
I videoen her kan du se Maja Krogsøe Skous præsentation af undersøgelsen.
Hovedpointer fra undersøgelsen
- 70 procent af de adspurgte forbrugere har oplevet at plantebaserede produkter ikke levet op til deres forventninger.
- Forbrugerne fremhæver særligt køderstatningsprodukter, som den type produkter, der ikke har levet op til deres forventninger.
- Undersøgelsen viser, at forbrugerne efterspørger bedre smag og tekstur i de plantebaserede varer. De ønsker en intens smagsoplevelse.
- Forbrugerne vil have andet og mere end erstatningsprodukter - de efterspørger gennemskuelige ingredienslister samt klimavenlige og nærende produkter der er mindre forarbejdede.
- Forbrugerne vil ikke have soja, palmeolie og tilsætningsstoffer
Læs mere om alle resultaterne af forbrugerundersøgelsen i rapporten herunder. Du kan også læse mere i Maja Krogsøe Skous slides (pdf) fra præsentationen af undersøgelsen.
Undersøgelsen er lavet i foråret 2022 af Teknologisk Institut for Food & Bio Cluster Denmark og med finansiering fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
Få ny viden om plantebaserede produkter
Se spændende oplæg om forbrugerundersøgelser, studier og digitale værktøjer, som stiller skarpt på plantebaserede fødevarer.
Syddansk Universitet: Studie af forbrugernes præference mht. clean label
Christina J. Birke Rune, som er forskningsassistent og sensorisk medarbejder på Biotechnology ved Syddansk Universitet, fortæller her om et studie af forbrugernes forståelse af ”clean label” i plantebaserede fødevarer.
Undersøgelsen viser bl.a. at længden af ingredienslisten er et afgørende aspekt for forbrugerne, og at de lange ingredienslister bliver opfattet som mere forarbejdet og mindre sund, men med bedre smag.
Heco et al: Hvad køber plantebaserede forbruger i danske butikker?
Mange vil gerne købe mere plantebaseret – men gør de det også? Benjamin Heco fra Heco et al giver her et kig ind i forbrugernes købsmønstre og giver sit bud på, hvordan udviklingen af den plantebaserede fødevarekategori kan se ud i de kommende år.
DeliDrop: Trendspotting af nye fødevaretendenser
Rasmus Linnet fra DeliDrop fortæller her om, hvordan man kan bruge AI og machine learning til at spotte nye trends.
Se oplægget med mange gode eksempler og inspiration til, hvordan teknologien fx kan bruges til at udvikle nye produkter, som matcher forbrugernes ønsker og behov.
Delidrop er medlem af Food & Bio Cluster Denmark.
Oplæggene er optaget på arrangementet "Plantebaserede fødevarer og forbrugerens valg" den 14. juni 2022 (afholdt i samarbejde mellem Food & Bio Cluster Denmark og Food Innovation House og med støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse).
Kathrine Vejgaard Stage
Viden
Flere rapporter og analyser fra Food & Bio Cluster Denmark
Projekter
Se hvilke danske og internationale projekter, klyngen deltager i.
Netværk
Vi samler deltagere i faglige netværk, hvor vi deler viden og erfaringer om fødevarer og bioressourcer.
Kontakt
Vi står altid klar til at hjælpe dig med konkrete spørgsmål. Hvis ikke vi selv kan svare, ved vi helt sikkert, hvem der kan.