Smagsnetværksgruppen på besøg hos Procudan:
Hvordan fortæller en ost sin egen historie?
Hvordan kan en ost fortælle sin egen historie og samtidig bevares naturligt? Food & Bio Cluster’s netværksgruppe for smag tog til Procudan i Kolding for at få svaret. Procudan, der er specialister i ingredienser og emballage. Læs mere om besøget her.
Foto: Vores medlem Procudan åbnede i går dørene for den faglige netværksgruppe om smag, hvor deltagerne fik ny indsigt i voksbaserede emballageløsninger til ost og ikke mindst lækre hapsere undervejs (foto: Trine Holm, Producan)
Som eksperter i ingredienser og emballage har Procudan skabt en naturlig bivoks, ProCera®Natural, der beskytter og forfiner smagen i oste og åbner for nye muligheder for branding og bæredygtighed.
"Netværket giver mig uvurderlig indsigt i, hvordan smag ikke bare fremstilles, men også formidles til forbrugeren," siger Carsten Lysdahl Christensen, Procudans sales manager og vært for besøget. Netværksgruppen er, ifølge Carsten, en værdifuld kilde til viden og inspiration, der styrker både forretning og indsigt i fødevaremarkedets dynamikker.
På dagen kunne deltagerne opleve, hvordan Procudans voks beskytter ostene og samtidig tillader dem at modne naturligt. "Voksen kan skabe et visuelt univers omkring produktets historie, lagringstid og unikke smagsdybde, hvilket plastik ikke kan," fortæller Carsten. Denne bæredygtige løsning ses som et innovativt alternativ i en tid, hvor kravene til emballage strammes.
Sensorikekspert Marlene Grønbeck fra Teknologisk Institut delte også indsigt i, hvordan emballage påvirker den sensoriske oplevelse af fødevarer, og bidrog til dagens forståelse af smag og forbrugernes oplevelser.
Netværk styrker innovation og videndeling
Besøget blev afviklet som en del af de faglige netværksaktiviteter, vi i klyngen udbyder i regi af klyngeprogrammet.
Food & Bio Cluster’s netværksgrupper, der er støttet af EU og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, samler fagfolk fra fødevareindustrien til faglig sparring og videndeling. Her kan medlemmer dele erfaringer, hente ny viden og skabe relationer, der styrker deres innovation og konkurrenceevne.
Der udbydes i alt 12 netværksgrupper, som videndeler om alt fra smag, sidestrømme, grønne proteiner og meget mere.
Se alle netværksgrupperne herunder.
Netværksgrupperne er for medlemmer af klyngen.