2. september 2020
De snakker mere bæredygtigt end de handler. Kød er kongen i deres køkken, og rester er the shit. Det er tilbuds-jægerne, vi taler om; det er danskerne anno 2019, afslører en ny landsdækkende undersøgelse.
96 procent af danskerne ønsker at ændre sig for at leve mere bæredygtigt ifølge en undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer. Ifølge resultaterne af Madkulturens årlige landsdækkende undersøgelse – spiser danskene kød oftere.Kød er stadig hovedpersonen i det danske middagsshow, mens kødfrie alternativer kun spiller en mindre rolle. 8 ud af 10 måltider inkluderer kød – et antal, der har været stigende siden 2016. Og når det gælder måltiderne, der inkluderer kød, siger 54 procent af danskerne, at kød er hovedbestanddelen af deres måltider.
Men hvad nu hvis vi kigger på danskernes indkøbskurve? Fortæller de en anden historie?
”Hos Salling Group oplever vi en stigende interesse for klimarelaterede udfordringer og CO2-fodaftryk i forhold til shopping. Ganske enkelt, så møder vi en masse spørgsmål, og vores kunder anmoder også om indsigt og vejledning i forhold til klimaaftrykket for forskellige produkter. Derfor har vi besluttet at arbejde på det første skridt hen imod en klimamærkning. Vi ser, hvordan denne interesse afspejler sig i indkøbskurvene med et stigende salg af plantebaserede fødevarer, mens vi sælger mindre kød, ”sagde Annette Juhler Kjær, koncerndirektør, Public Affaires, Communications & CSR i Salling Group, i en paneldebat i forbindelse med lanceringen af Madkulturens undersøgelse.
Fra indkøbskurven til køkkenbordet er bæredygtighed ikke så vigtig. 65 procent af danskerne tænker ikke på bæredygtighed, når de forbereder deres middag, ifølge undersøgelsen fra Madkulturen.
Hvordan oversætter vi de grønne intentioner til handlinger? Dette var et centralt spørgsmål i debatten.
”Kun lidt over halvdelen af danskerne har en stor viden om råvarer. Og så er det som at spille guitar – hvis du kun kender tre akkorder, er det ikke sjovt, men hvis du kender 12 akkorder, er det langt sjovere at spille, og musikken lyder meget bedre. Når det ikke er sjovt at lave mad, overtager industrien og bekvemmeligheden, ”sagde Adam Aamann, som var en af de fire debat-tpanelister sammen med Annette Juhler Kjær, Leif Nielsen og Johanne Schimming. Og bekvemmelighed er det, der driver kødforbruget op. Når danskerne spiser takeaway, tænker de overhovedet ikke på bæredygtighed.
Rester, overskydende mad og bælgfrugter er hot blandt de 18- til 25-årige langt i modsætningen til de ældre generationer. Dog svigter de unge, når der kommer til råvarer. De er forældet hos de unge. 18-25-årige kender måske bælgplanter og særligt de kikærter som de laver falafler med, men kun 32 procent har stor viden om rå ingredienser.
Så kan du læse mere om hvad bæredygtig emballage er i forbrugernes øjne i denne artikel.
Danskerne anno 2019: Grønne og kød-elskende
/Default.aspx?ID=11051&newsid=2764&Action=1¤tPage=4&M=NewsV2&PID=63850
https://foodbiocluster.dk