Roundtables fokuserer på sundhed og ernæring i føde- og drikkevarer

En tendens til at være mere opmærksomme på, hvad vi putter i vores krop, og en efterspørgsel på et alternativ til de konventionelle føde- og drikkevarer er tydeligt blandt forbrugerne og skaber en gylden mulighed for producenter. Men, hvordan takler vi bedst denne efterspørgsel? Det sætter to nye roundtables fokus på.

Sommeren blev skudt i gang med to nye roundtables

Før sommerferien igangsatte vi to nye roundtables med fokus på funktionalitet og sundhed i føde- og drikkevarer, henholdsvis med temaerne ”Sunde Drikkevarer” og ”Customised Nutrition” (red. Skræddersyet ernæring). Temaerne for de to roundtables tapper ind i et af klyngens fire fokuspunkter, nemlig at:

levere bæredygtige fødevarer, der er velsmagende, sunde og sikre, til en voksende verdensbefolkning.

Og det var tydeligt at se, at interessen for netop disse to temaer var stor, for deltagerne mødte talstærkt op. Både medlemmer og nye ansigter dukkede op til diskussioner, ny viden og netværk.

Mad og kosttilskud målrettet grupper eller individer

Vi mødtes d. 7. juni første gang til roundtable om kost og produkter målrettet grupper med særlige ernæringsbehov (”Customised Nutrition”) hos Nestlé i Ørestaden, hvor Forskningschef Susanne Wolff fra ”Nestlé Health Science” tog os igennem selskabets arbejde med udvikling og tilpasning af produkter målrettet grupper med særlige behov relateret til sundhed. Som eksempel gennemgik Susanne Wolff tabletter, der opløst i vand stimulerer rehydrering, fx efter sportsudøvelse. En interessant pointe i den sammenhæng er, at Nestlé Health Science’s erfaring er, at danske forbrugere hellere køber og bruger de aktive stoffer i tabletform, der siden opløses i vand, end at købe den samme komposition allerede opløst og på flaske klar til brug.

Professor i forebyggende og klinisk ernæring fra Københavns Universitet, Lars Ove Dragsted gennemgik, hvorfor, det er så svært at give både generelle anbefalinger og personlige anbefalinger, men at videnskaben og de moderne teknologier og dataopsamlingsmuligheder kommer tættere og tættere på at kunne skræddersy anbefalinger, ikke bare til grupper med ensartede behov, men helt ned på individniveau. Bl.a. blev et større studie ”Preventomics” præsenteret, som ved hjælp af algoritmer transformerer kortlægning af personers diæt, mikrobiom, medicinske rapporter, laboratorieresultater og fysisk aktivitet til individuelle kostanbefalinger. Også kvaliteten af chips, der live-tracker aktiviteter i kroppen og transmitteres til computerprogrammer blev diskuteret. Her sker der konstant en rivende udvikling, som giver professoren og industrien grund til stor optimisme på området.

Der var afsat god tid til, at deltagerne, der kom fra iværksættervirksomheder, måltidskasseløsninger, multinationale selskaber, hospitalskøkkener og universiteter fra hele landet kunne netværke og diskutere dagens emner.

Et opfølgende roundtable på området ”Customized nutrition” er under udvikling. Hold dig opdateret på vores eventside, eller kontakt Heidi Høy hhd@foodbiocluster.dk for yderligere information.

Drikkevarer med mindre sukker og mere sundhed

Den 14. juni mødtes vi i Vejle til roundtable om sunde drikkevarer. Programmet for dagen var sammensat med fokus på tendenser, forbrugeropfattelse af drikkevarer med et lavere sukkerindhold og undersøgelse af den bedste strategi, når man skal have sine sunde drikkevarer på markedet med succes.

Ulla Kidmose fra Aarhus Universitet var blandt oplægsholderne, og med sin gennemgang af en række undersøgelser og analyser, gav hun os et indblik i forbrugerens modtagelse af drikkevarer med reduceret sukkerindhold. Her er der nemlig flere forskellige faktorer, der spiller ind. Som forbruger har vores sanser nemlig enorm indflydelse på, hvordan vi modtager et produkt, og fordi vi er forskellige som mennesker, med forskelligt udviklede sanser, opstår der en udfordring som producent, når et produkt skal tilpasses en bred målgruppe. Ulla Kidmose berørte både muligheder for reduceret sukkerindhold og brug af sødemidler, og mulighederne og dilemmaerne ved brug af forskellige metoder.

Go-to-market-strategi for sunde drikkevarer

Udover faglig indsigt fra universitetet fik vi en hands-on erfaringsudveksling fra en ny spiller på markedet, nemlig Peter Vinter fra Good Sodas, der har lavet en ny cola, der indeholder mindre sukker end de konventionelle colatyper, er uden kunstige farvestoffer og som er økologisk. Good Sodas har fulgt en go-to-market-strategi med fokus på at ramme en bestemt målgruppe, på specielt udvalgte steder. Hvordan det er gået, og hvilke erfaringer de to stiftere bag Good Sodas har taget med sig fra strategien, fik vi indsigt i, da vi mødtes i juni.

En god dialog og mulighed for netværk

Når vi på den måde samles på tværs af branchen, og får oplæg fra både universiteterne og de, der har hænderne nede i materien, opstår der en energi og en vidensdeling, som er svær at finde andre steder. Ved begge roundtables i juni, brugte deltagerne hinanden og oplægsholderne til at få svar på en række spørgsmål, og allerede efter sidste oplæg var der godt gang i dialogerne og netværket deltagerne imellem. Og selvom ingen af virksomhederne ved de to roundtables står med det samme produkt, er det tydeligt, at de finder måder hvorpå, de kan bruge hinanden og hinandens kompetencer og erfaringer.

Roundtable: en lakmusprøve for et netværk

Ser man ned over vores medlemstilbud, finder man en række faglige netværk med forskellige temaer, kun tilgængeligt for medlemmer og med fokus på at skabe en lukket gruppe for diskussion og ide- og vidensudveksling. Men forud for vores netværk ligger som regel et roundtable, som fungerer som en lakmusprøve for at se, om der skulle være efterspørgsel og interesse for et specielt emne med henblik på at etablere et egentligt netværk. Modsat vores netværk er vores roundtables tilgængelige for alle, medlemmer såvel som ikke medlemmer.

Når vi overvejer at oprette et roundtable for at teste vandende, ser vi altid på, hvad vores medlemmer interesserer sig for, hvilke problemstillinger de sidder med, og hvor de kan finde sparring i hinanden. Hvis der viser sig at være en reel interesse inden for et emne, oprettes der altså et roundtable, som senere hen kan ske at etablere sig i form af et fagligt netværk.

En god dialog og mulighed for netværk

Når vi på den måde samles på tværs af branchen, og får oplæg fra både universiteterne og de, der har hænderne nede i materien, opstår der en energi og en vidensdeling, som er svær at finde andre steder. Ved begge roundtables i juni, brugte deltagerne hinanden og oplægsholderne til at få svar på en række spørgsmål, og allerede efter sidste oplæg var der godt gang i dialogerne og netværket deltagerne imellem. Og selvom ingen af virksomhederne ved de to roundtables står med det samme produkt, er det tydeligt, at de finder måder hvorpå, de kan bruge hinanden og hinandens kompetencer og erfaringer.

Heidi Høy Dyrholm

Heidi Høy Dyrholm

Innovation Manager
Knud Hjortlund Hansen

Knud Hjortlund Hansen

Innovation Manager

Flere nyheder fra Food & Bio Cluster

Projekter

Se hvilke danske og internationale projekter, klyngen deltager i.

Netværk

Vi samler deltagere i faglige netværk, hvor vi deler viden og erfaringer om fødevarer og bioressourcer.

Nyheder

Læs aktuelle nyheder om fødevarer og bioressourcer.

Kontakt

Vi står altid klar til at hjælpe dig med konkrete spørgsmål. Hvis ikke vi selv kan svare, ved vi helt sikkert, hvem der kan.