Deltagere fik tips til at sætte ord på smagen på netværksmøde

Hvordan sætter man ord på smagen? Det fik deltagerne i voress Smagsnetværk konkrete kommunikationstips til, da de i august var samlet hos vores medlem Jakobsens, som er en af de største honningproducenter i Skandinavien.

Smagsnetværket var i august samlet hos Jakobsens i Auning, hvor Nana Balle fra Kontekst Kommunikation åbnede for værktøjskassen og fortalte om de mange muligheder og sprogbilleder, man kan dykke ned i, når man vil kommunikere om smag (foto: Food & Bio Cluster Denmark)

På netværksmødet fik deltagerne mulighed for at dele både viden og konkrete udfordringer fra dagligdagen, og de fik tips til, hvordan man kan kommunikere om noget sanseligt som netop smag.

Smag handler om mere end munden

For mad og oplevelsen af smag handler om meget mere end dét, der sker i munden.

Den påvirkes også af, hvem du spiser med, madkulturen, den kulturelle og sociale kontekst, stemninger, den visuelle præsentation osv.

Det anbefalede Nana Balle at inddrage aktivt i kommunikationen, for herved udvides paletten og gennemslagskraften af dét, man gerne vil fortælle.

Det handler altså ikke kun om smagsnoter, men om at blive skarp på:

  • HVEM du kommunikerer til (folk har forskellige forudsætninger for at afkode det, du vil kommunikere.)
     
  • HVAD vil du opnå (grebene er forskellige, hvis du ønsker at vejlede, inspirere, underholde, sælge eller noget helt andet.)
     
  • HVORDAN du vil gøre (hvilken kontekst, følelser, stemninger, smagsbilleder, sanseappel, smagsnoter, smagsfamilier etc. kan du inddrage?)

Tak til alle deltagere, til Nana Balle fra Kontekst Kommunikation for oplæg og til Camilla Høppner Foldager fra Jakobensens for værtsskab, smagsprøver og ikke mindst en spændende rundvisning i honningproduktionen og honningens verden.

Se billeder fra dagen

Er du også interesseret i at hente viden og netværk?

Smagsnetværket er blot én af de i alt 10 aktuelle netværksgrupper, klyngens medlemmer kan deltage i. Vi har også netværksgrupper om alt fra fødevaresikkerhed, sidestrømme, grønne proteiner og meget mere. 

Du kan se alle netværkene herunder.

Vores +400 medlemmer styrker innovationen inden for fødevarer og bioressourcer

Food & Bio Cluster Denmark hjælper virksomheder med at accelerere innovation og bæredygtig udvikling.

Det gør vi gennem inspiration, netværk, samarbejder og forretningsudvikling i partnerskab med fx vidensinstitutioner, investorer og offentlige myndigheder.

Skal du også være med?

Flere nyheder fra Food & Bio Cluster Denmark

Projekter

Se hvilke danske og internationale projekter, klyngen deltager i.

Netværk

Vi samler deltagere i faglige netværk, hvor vi deler viden og erfaringer om fødevarer og bioressourcer.

Nyheder

Læs aktuelle nyheder om fødevarer og bioressourcer.

Kontakt

Vi står altid klar til at hjælpe dig med konkrete spørgsmål. Hvis ikke vi selv kan svare, ved vi helt sikkert, hvem der kan.