2. august 2020
Hvordan bliver start-ups blandt de 10 procent, som får succes med deres produkt? Test igen, igen og igen, husk dine forbrugere og nåhr ja masser af velvære. Det er ikke nemt, men her får du en række gode råd med på vejen.
Vidste du at, 90 procent af alle start-ups må trække deres produkter tilbage?
Det gyldne spørgsmål lyder så: Hvordan skaber vi succesfuld innovation som start-up og undgår at ende blandt de 90 procent?
- Det er præcis som med legoklodser, fortalte Karsten Olsen, professor ved afdelingen for fødevarevidenskab, Københavns Universitet, i hans forklaring af begrebet designtænkningproces.
- Man har en masse legoklodser, som kan sammensættes på alle mulige måder til forskellige ideer/prototyper, som skal stå prøven ved de sensoriske tests.
Det kan være en lang proces, men som i sidste ende giver succes. Det kan virksomheden True Gum i hvert fald skrive under på – en virksomhed der er gået fra 0 til 450 butikker og en tidoblet omsætning på under et år:
- Vi er blevet klogere undervejs, vi var ude og teste ved vores kunder. Et tyggegummi har måske taget over 1000 tests, fortalte Jacob Sand Motzfeldt, en af grundlæggerne af True Gum, som fortalte om hemmeligheden bag virksomhedens succes.
Velvære har i mange år været en gennemgående global fødevaretrend, og herunder er tre centrale temaer: Sundhed, bæredygtighed og autenticitet. Ifølge professor Klaus G. Grunert er det vigtigt at være bekendt med deres trade-off, eksempelvis forventer forbrugeren at sund mad betyder et tab ift. smag og tilfredsstillelse.
"Det kan være svært at udvikle produkter med trade-offs, men her kan en løsning være at fokusere på velvære. Hvis man ikke tænker trade-off, hvordan kan produktet så skabe denne positive følelse af velvære," var et åbent spørgsmål fra professor Klaus G. Grunert fra MAPP Centret, Aarhus Universitet, i hans præsentation til eventen.
Det hele ligger i framingen af produktet ifølge Klaus, og her kom han med 3 konkrete råd:
Men du skal forvirre forbrugeren ved at kaste dig grådigt over alle velvære synonymer:
- Fokuser på nogle mega trends. Du kan ikke gabe over for mange ting, pointerede Jacob Sand Motzfeldt.
”Heine Max Olesen. Seaman,” står der på forsiden af chips posen, hvis grundlægger er af samme navn. På bagsiden er en personlig fortælling, som afsluttes med Heine Max Olesens underskrift.
- Jeg har haft fokus på autencitet. At man ser manden bag brandet. Jeg er født og opvokset ved havet og har en kæmpe kærlighed til havet, fortalte Heine Max Olesen i hans præsentation. Og man må sige, at det skinner igennem på hans produkt.
Måske er det storytelling, som har hjulpet Seaman brandet ind på markedet i Tyskland, Østrig, Schweitz, Kina, Sverige, Norge og Finland på blot 5 måneder.
- Story-telling er en måde og hjælpe forbrugerene på vej, og det er en vigtig del af designtænknings processen, påpegede Karsten Olsen.
”Succes er hvor globale trends møder lokale præferencer,” var et råd fra Jacob Sand Motzfeldt,”i Tyskland har de for eksempel slet ikke samme lakridskultur, som vi har i Danmark, når det kommer til tyggegummi.”
Forskerne fra MAPP centret, Aarhus Universitet, har udgivet en forskningsartikel med resultaterne af deres analyse.
Download forskningsartiklen her
Opskriften på global succes for nye fødevareprodukter
/Default.aspx?ID=11051&newsid=2767&Action=1&M=NewsV2&PID=63850
https://foodbiocluster.dk