8. oktober 2021
Vores spisevaner er under forandring, og det stiller nye krav til udviklingen af sunde, bæredygtige og sikre fødevarer til en voksende befolkning. Det sætter vi fokus på, når Food & Bio Cluster Denmark for tredje år i træk inviterer til Uni Food Day den 9. november 2021 – igen i år i et digitalt format.
Den digitale konference Uni Food Day, som arrangeres i et samarbejde mellem DTU, Aarhus Universitet og Københavns Universitet og Food & Bio Cluster Denmark, fokuserer på de nuværende udfordringer i fødevareindustrien, og ledende universitetsforskere giver deres bud på, hvordan de løses.
Det er i år tredje år i træk, at danske og internationale virksomheder mødes med forskere i et Uni Food Day-format med det formål at blive klogere på viden at tage i betragtning, når man udvikler sunde, bæredygtige og sikre fødevarer til fremtidens forbrugere.
På konferencen vil du møde tre virksomheder, Nestlé, Sæby Fiskeindustri og Easyfood, der hver stiller en fødevare- og produktudfordring til rådighed for diskussion og gode inputs.
De tre virksomheder får hver tildelt tre håndplukkede forskere med hver deres professionelle kompetence. Ekspertpanelerne har repræsentanter fra henholdsvis Dansk Teknisk Universitet (DTU), Aarhus Universitet og Københavns Universitet. På dagen vil forskerne give korte indlæg med det formål at klæde virksomhederne på med nye ideer og input til deres innovative mål om at udvikle sunde og fremtidssikrede fødevarer til deres forbruger.
På Uni Food Day vil Nestlé Health Science præsentere en af de vigtige problemstillinger, der tager udgangspunkt i virksomhedens forskning i og udvikling af fødevarer til det ældre forbrugssegment med spørgsmålet, “Kan du spise dig til en sundere alderdom?”.
- Når det gælder ældre forbruger er begrebet “sundhed” ikke det samme som for den yngre forbruger, forklarer Susanne Wolf, Nordic Scientific Advisor & Medical Affairs Manager, Nestlé Health Science og understreger, at der i forbindelse med det ældre forbrugersegment er en række fokuspunkter, Nestlé skal tage højde for:
- I takt med at vi lever længere og bedre og bliver flere i den ældre generation, stiller vi også flere krav og ønsker til det udbud af fødevarer, der er til vores såkaldte ”golden age”. Vi ønsker at forblive sunde, vitale og raske. Vi vil derfor gerne vide endnu mere om, hvad man har behov for af vitaminer og mineraler, når kroppen ældes: Hvilke specifikke krav og behov er der? Hvilke duft- og smagspræferencer har man? Og hvordan forandrer de ernæringsmæssige behov sig igennem livet?
Nestlé ønsker som producent at møde den ældre generation, der hvor de er i livet og medvirke til at holde dem sunde og raske. Der er mange variabler at tage højde for, men særligt én præmis er Susanne Wolf optaget af: Om den ældre er rask eller under medicinsk behandling, da sygdomsrelateret underernæring kan være behandlingskrævende, hvor den ældre har behov for nøje tilpasset kost, fx med fokus på ikke at miste muskelmasse og opretholde vægten.
I forhold til den raske, ældre forbruger er fokus på at holde sig sund hele livet - fx hvordan man holder hjernen frisk, eller som Susanne formulerer det, ”mindske tab af kognitiv regenerering”. Her peger ny forskning i retning af, at der flere ernæringsmæssige parametre der spiller en afgørende rolle, såsom indtaget af essentielle aminosyrer, vitaminer og mineraler i kosten.
I dette tilfælde vil de tre eksperter Wender Bredie fra Københavns Universitet, Barbara Vad Andersen fra Aarhus Universitet og Claus Heiner Bang-Berthelsen fra Dansk Teknisk Universitet komme med deres bud på, hvilke elementer man skal tage højde for, når man ønsker at øge den sensoriske, fornøjelsesdrevne og ernæringsmæssige kvalitet i maden for den ældre forbruger.
Problematikken, som Sæby Fiskeindustri stiller til rådighed for konferencen, tager en anden retning. Virksomheden ønsker bud på, hvordan deres produkter bedst kan skille sig ud på markedet for makrelkonserves og hvordan man kan gøre makrel på dåse mere spændende og attraktiv i forbrugernes øjne.
Hvordan man så gør det på den bedste måde i forhold til et produkt, hvor forbrugerne traditionelt er meget konservative omkring ændringer af smag eller konsistens, er præcis det, Ranya K. Abdullah, Sales & Marketing Coordinator i Sæby Fiskeindustri stiller som udfordring til konferencen og til forskern.
- Vi sælger vores produkter over hele verden, og får respons fra hele verden. Vi havde fx en som havde delt billede af en makrel i tomat med chili, hvor en havde kommenteret på, at der var kommet chili i, og det var nogle meget fortørnede over. Der blev blandt andet kommenteret, at “hvordan kan man finde på det? Det er da nærmest en forbrydelse”!”.
Heldigvis er der også tegn blandt forbrugerne på velvilje omkring ændring af makrellens smag, senest demonstreret ved produktprøver testet under Aarhus Food Week tidligere i år. Her blev også et nyt makrel-projekt med tang testet og fik fin respons. I sidste ende handler det for Sæby Fiskeindustri om at undgå produktion af nye produkter med højere kvalitet og pris, som folk ikke vil foretrække frem for det traditionelle produkt. I forskerpanelet omkring denne udfordring vil Grethe Hyldig fra Dansk Teknisk Universitet, Violetta Aru fra Københavns Universitet og Niki Alexi fra Aarhus Universitet diskutere og adressere Sæby Fiske-industris problemstilling med input på, hvordan man evaluerer fiskekvaliteten, får ny forbrugerindsigt indenfor fisk samt sensorisk produktudvikling.
Den tredje sundhedsudfording på Uni Food Day kommer fra Easyfood, der sætter fokus på hvilke sundhedskrav der vil komme i forhold til det voksende convenience-marked for snacking. Easyfoods primære produktion består af løsninger til den lille sult eller mellemmåltider. Dialogen om sundere mad på farten har været i gang mange år, men når forbrugeren står i en købssituation, er det sjældent den sunde variant, de køber. Der er dog en stigende tendens generelt til at vælge sundere, men hvornår den rammer convenience-markedet, er det der interessere Easyfood, forklarer Chief Innovation Officer Kirsten Møller Jensen. Virksomheden ønsker derfor at være forberedt på at efterkomme den fremtidige forbrugers efterspørgsel efter sunde snacks og småmåltider.
- I dag siger folk ofte at de vil købe økologisk, bæredygtigt mv. Vi har prøvet at lancere den type produkter, men de bliver ikke solgt. Men vi tror på, at denne trend er ved at ændre sig. Vi har forsøgt at lave sundere alternativer, men det kundesegment, vi henvender os til, er typisk forbrugeren på farten, der skal have noget hurtigt. Du ved, de tre hvide pølsebrød på tilbud eller noget sødt. Men vi skal være forberedte på at imødekomme de behov, som vi kan se i horisonten, siger Kirsten Møller Jensen.
På Uni Food Day vil Michael Bom Frøst fra Københavns Universitet, Polymeros Chrysochou fra Aarhus Universitet og Sisse Fagt fra Dansk Teknisk Universitet bidrage med deres faglige kompetence og research på området. Her vil emner som branding af sunde snacks, fokus på smag og ernæring når man udvikler fødevarer til den fremtidige forbruger samt sundhedspræferencer i snacks.
- - -
I år vil Digital Uni Food Day spille med dialogmusklerne i en søgen efter at skabe flere sunde produkter fra fødevareindustrien. Uni Food Day gennemføres i regi af klyngebevillingen Innovationskraft i 2021, der med støtte fra Uddannelses- og Forskningsstyrelsen skal stimulere vækst i erhvervslivet gennem samarbejde med videninstitutioner.
Udover interessante forskningsperspektiver og virksomhedscases vil mødet mellem forskere og virksomheder give anledning til spændende diskussioner om fødevareindustriens rolle og udfordringer i udviklingen af sunde produkter til den globale forbruger.
Ønsker du at lytte med, har du mulighed for at melde dig til arrangementet her
Uni Food Day: Dialog om sundere kost mellem forskerpanel og virksomheder
/Default.aspx?ID=9307&newsid=2923&Action=1¤tPage=12&M=NewsV2&PID=44109
https://foodbiocluster.dk/Files/Images/FBC-fotos/Nyheder/UniFoodDay_940x520px.png