19. februar 2021
Danskernes forbrugsvaner har ændret sig under corona-nedlukningen – og vil ændre sig igen, når først krisen er overstået. Sociolog og livsstilsekspert Eva Steensig giver her fem bud på fødevaretendenser, der vil dukke op på den anden side af pandemien – og giver et bud på, hvordan din fødevarevirksomhed kan spille ind i trends og tendenser.
Surdej, simremad og online indkøb har hittet under corona-nedlukningerne. Men hvad kommer der til at ske, når først Danmark åbner igen?
Food & Bio Cluster Denmark har talt med forbrugerekspert Eva Steensig, der er sociolog og stifter af Steensig Partners. Hun giver her fem udvalgte bud på, hvilke tendenser inden for fødevarer, vi vil komme til at se, når restriktionerne en gang bliver ophævet.
Sidst giver hun også et godt råd til, hvordan I som fødevarevirksomhed kan bruge tendenserne til jeres fordel.
Sådan spørger sociolog Eva Steensig.
I denne uge sætter hun sammen med Food & Bio Cluster Denmark fokus på, hvilke fødevaretrends, der vil dukke op på den anden side af corona-nedlukningen. Både under og i tiden efter Corona-krisen vil forbrugerne nemlig bryde med deres normale forbrugsadfærd, og det skal man som virksomhed være opmærksom på, så man kan møde forbrugerne relevant på kort sigt, og beskytte sin virksomhed på lang sigt.
Som fødevaretrend post corona #1 ser Eva Steensig en stigende efterspørgsel på særligt eksklusive fødevarer.
”Vi vil se en tendens, hvor ’Survival of the fittest’ gælder. Vi er alle sammen blevet mere bange for at miste vores job og lever i en usikker tid – også efter corona. Derfor vil vi se en bevægelse mod at vise, at vi har styr på det hele igennem eksklusive fødevarer. Så hvem har kobe-fisken?” siger Eva Steensig.
Hun pointerer samtidig, at vi kommer til at se en ”carpe diem”-tendens, hvor danskerne vil spise luksuriøs mad og ”syndige” madvarer oftere i tiden efter nedlukningen.
Et år med totalt kontroltab udløser nær spontanitet. Sådan lyder fødevaretrend #2 post corona ifølge sociolog Eva Steensig.
Det betyder, at vi når nedlukningen er overstået vil handle mere spontant i forhold til vores fødevarer. Danskerne har været vant til at planlægge i god tid – det kan vi ikke altid længere. Derfor bliver der mere plads til det nære, til danske fødevarer og til naturen.
I Danmark har vi fundet ud af, at vi er mere sårbare, end vi gik rundt og troede. Det har coronaen lært os. Derfor bliver det en ny fødevaretrend efter coronaen, at vi kommer til at gå mere op i trygge fødevarer.
Det er fødevaretrend efter corona #3 ifølge sociologen.
Det nære og det kendte vil blive prioriteret. Samtidig vil vi se en efterspørgsel på høj fødevaresikkerhed med eksempelvis desinficerede fødevarer – og restauranter. En form for smitte-garanti, forklarer eksperten. Men det gælder også trygge fødevarer i form af kendte transport og værdikæder fra jord til bord.
Danskerne er kommet i kontakt med ”det vigtige i livet” under corona-krisen. Det har åbnet for en større værdidebat – blandt andet når det kommer til fødevarer, bæredygtighed, vegetarisme og veganisme, miljø og klima. Og fronterne er trukket skarpt op, forklarer sociolog og livsstilsekspert Eva Steensig fra Steensig Partners.
Derfor er fødevaretrend efter corona #4 værdidebatten.
”Vælg side! Og tør at stå ved den side, I vælger. Vov pelsen. Der vil ikke være meget plads til dem i midten, der ikke rigtig vil gøre nogen sure,” siger Eva Steensig.
Vi vil spise sammen!
Det er fødevaretrend #5 efter corona-krisen ifølge sociolog Eva Steensig.
Vi er nemlig flokdyr – og det vil blive meget tydeligt efter lang tid med social afstand, corona-bobler med videre. Der vil komme en stærk tendens for social dining, fællesspisninger og restaurantbesøg, når vi kommer om på den anden side af nedlukningen, forudser Eva Steensig.
”Så hvem kan opfinde fremtidens fondue?” spørger hun.
Som fødevarevirksomhed er det vigtigt kun at spille ind i de fødevaretendenser efter corona-krisen, der giver mening for netop jeres virksomhed, forklarer Eva Steensig.
”Start med det, der føles rigtigt i maven. Lad være med at tage fat i alle tendenser, fordi en trend-ekspert siger det. Start med små skridt. Hvad kan I gøre med det I allerede har og kan?” siger Eva Steendig.
Denne artikel er blevet til på baggrund af en Digital Masterclass afholdt for nyligt af Food & Bio Cluster Denmark. Du kan se hele masterclassen – der rummer hele 8 tendenser – og finde meget mere indhold om fremtidens fødevarer og bioressourcer på vores Youtube-kanal.
Fem fødevaretrends, der venter os efter coronaen
/Default.aspx?ID=9307&newsid=2798&Action=1¤tPage=19&M=NewsV2&PID=44109
https://foodbiocluster.dk/Files/Images/FBC-fotos/Foedevaretrend-nr-5.jpg